1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

woensdag 26 april 2017

remind

 
Afgelopen zondag ging onze weg langs bermen, geel van koolzaadplanten en wat wit van fluitekruid.

Akkers in tinten bruin en groen, afgewisseld met het rood, geel, wit, paars en oranje van velden vol tulpen.
We gingen naar het woonzorgcentrum waar mijn vader sinds 2,5 jaar resideert.
Sinds de afgelopen week woont ook mijn schoonmoeder daar, één verdieping hoger.

Mijn schoonmoeder is steeds meer in de war. De komende periode zal duidelijk worden of haar verwardheid (delier) alleen veroorzaakt wordt door urineweginfecties of dat er ook sprake is van (beginnende) dementie. Haar state of mind is positief.
De gezamenlijke warme maaltijd in het restaurant van het woonzorgcentrum noemt zij: "eten met de groep in het hotel".
Ik hoop dat ze altijd op vakantie blijft.

Mijn vader komt sinds zes weken zijn bed niet meer uit. Dachten we toen dat hij niet meer lang onder ons zou zijn, inmiddels drinkt hij weer redelijk. En hij eet het liefst elke dag een zoute haring, bananen en vla, oftewel gebitsloos voedsel.

Het was lang geleden dat ik kip braadde. Zondagavond bracht de geur mij instant in een verdrietige en weemoedige stemming. Herinneringen aan zondagse bezoeken van mijn ouders. Thee en koffie met zelfgebakken lekkers en bij het tweede kopje een chocolaatje. Mijn vader deed daarna een rondje tuin en de mannen gingen samen voetbal kijken op tv. Mijn moeder hield mij gezelschap in de keuken.

Het jaar na mijn moeders overlijden kwam mijn vader elke zondag. De eerste keer dat iedereen na het laatste chocolaatje uit de keuken was vertrokken, werd ik toch boos. Het was geen boosheid, maar machteloosheid, verdriet.
Het lievelingseten van mijn vader en de oudste zonen, kippenpootjes, stond vaak op het menu.

In onze tuin vond ik twee soorten vergeet-me-nietjes.
Op het internet ontdekte ik dat er veel meer soorten zijn. Lees maar eens hier.

Only in Dutch, sorry!

15 opmerkingen:

  1. Ja dat heb ik ook heel sterk, dat geuren herinneringen oproepen en inderdaad met de bijbehorende emoties

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die emoties die er zijn bij het ouder worden en verliezen van onze ouders, wat kun je het daar moeilijk mee hebben. Maar ik vind dit stuk een eerbetoon aan je ouders. Mooi geschreven Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven, zo is het maar net, heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herinneringen om nooit te vergeten. Die je nooit zúlt vergeten. Prachtig neergeschreven hier. De tijd dat je hoewel zelf moeder ook nog kind was. Wat dat aangaat is het leven hard. Fijn dat je vader toch weer wat (gebitsloos) voedsel tot zich neemt. Hij kiest het lekkere wel uit. Wat een contrast met de schoonheid van de natuur op dit moment. Die kleur geeft aan dagen als deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geuren, soms bepaalde geluiden maken dat je je in één keer verdrietig, alleen voelt. Overvallen door een groot gemis die voelt als pijn..........
    Dankjewel voor het delen van je gedachten en gevoelens. Je verwoord het 'mooi'. Veel sterkte met alles. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je schoonmoeder heeft het goed zo op "hotel". Heerlijk toch zo voor haar. Hopelijk mag ze daar nog lang bewust van genieten. Het is toch wat, ouders die oud worden. Het afscheid nemen, een episode uit je leven die weer voorbij is. Met de nodige weemoed en nostalgische herinneringen... Soms zou ik de klok even willen kunnen terugdraaien. Al was het maar voor heel even...Hopelijk kikkert je vader weer helemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zorgelijk zo, je vader en je schoonmoeder. Ja, dit is een moeilijke periode in je leven met veel emoties. Het gaat voorbij en dan zijn er alleen nog herinneringen. Wat zou ik nog graag even met mijn moeder praten of mijn vader mijn moestuin laten zien. Maar het is niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zeg je dat mooi over je schoonmoeder: 'Ik hoop dat ze altijd op vakantie blijft'.
    Mijn grootmoeder is dement en ligt in het ziekenhuis door een val, maar ze blijft grapjes maken. Ik hoop dat ik dat ook kan, ooit, als het mij moest overkomen.
    En je vader.. en die zondagen..., ik begrijp dat je dan al eens 'boos' moet zijn.
    Wat sterk van je, dat je dan toch kunt genieten van die mooie natuur.
    ps: Ik wist ook niet dat er zoveel soorten vergeetmijnietjes waren!
    Lieve groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi en droevig tegelijk, hoe je die fijne momenten met familie niet vergeet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi verwoord door je schoonmoeder. Hopelijk ervaart ze het ook zo, dan is het voor haar geen straf om daar te zijn. Blijft toch altijd moeilijk zo'n moment he! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig verteld Ageeth. Het is allemaal wat...al die gevoelens. Soms een beetje veel allemaal. Zoveel mogelijk genieten van al het moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig geschreven. Geuren of een simpel voorwerp kunnen inderdaad herinneringen terugroepen. Veel sterkte hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Herinneringen, soms stemmen ze je triest, soms wordt je er blij van maar altijd brengen ze wat te weeg.

    BeantwoordenVerwijderen